SON DAKİKA

Hedef: Yılda 1,1 trilyon dolar ihracat

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, markalaşma ve rekabetçilikte yapılması planlanan yeni atılımlarla 2023 yılında Türkiye'nin senelik 1,1 trilyon dolar dış ticaret hacmine ulaşmasını hedeflediklerini söyledi.
10 Eylül 2013, Salı - 19:09

Büyükekşi, Alışveriş Merkezleri ve Perakendecileri Derneği'nin (AMPD) üyesi olduğu Asya-Pasifik Perakende Dernekleri Federasyonu (FAPRA) tarafından düzenlenen ve 23-26 Eylül tarihlerinde İstanbul'da gerçekleştirilecek olan "Asya Pasifik Perakende Konferansı ve Sergisi'nin (APRCE)" tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, kongrenin 15'incisinin Singapur Perakendeciler Derneği tarafından 2011 yılında düzenlendiğini anımsattı.

İstanbul'da gerçekleştirilecek 16'ıncı Perakende Kongresi'nin 3 kıtanın 33 farklı ülkesinden perakende firmalarının üst yöneticileri, tedarikçileri, perakende derneklerinin başkanları ve Ortadoğu, Orta Asya, Türkiye ve Avrupa'da yatırım yapmak isteyen firma temsilcilerinden oluşan 2000 üst düzey katılımcıyı bir araya getireceğini dile getiren Büyükekşi, Türkiye'nin bu organizasyona ev sahipliği yapmasının son 10 yılda gösterilen ekonomik performansın doğal bir sonucu olduğunu vurguladı.

Büyükekşi, son 10 yılda dış ticaret hacminin yaklaşık 4 kat arttığına işaret ederek, "117 milyar dolardan 400 milyar dolara ulaştı. Milli gelirimiz 3 kattan fazla arttı. 231 milyar dolardan 786 milyar dolara yükseldi. Kişi başına düşen milli gelirimiz, 3500 dolardan 10 bin 504 dolara yükseldi" dedi.

Milli gelirdeki artışla birlikte, Türkiye'nin zenginleştiğini ve orta gelir grubunun geliştiğini belirten Büyükekşi, gelirin yükseldikçe organize perakende sektörünün öneminin de daha çok arttığına işaret etti.

Büyükekşi, 2023 yılında milli geliri 25 bin dolara yükseltmeyi hedeflediklerini dile getirerek, şunları kaydetti:

"Hedeflerimiz Türkiye'nin gelecek cazibesini, çok net bir şekilde gösteriyor. Türkiye'nin perakendecileri, sadece Türkiye'de değil dünyada da büyük başarılara imza atıyor. Türkiye'nin başarılı markaları, yurtdışında giderek kendisini daha çok tanıtıyor. Perakende ağları, giderek önemli bir stratejik bir kanala dönüşüyor. Biz de bu kanalı çok iyi kullanmak için, markalaşmaya büyük önem veriyoruz.

Ekonomi Bakanlığı ile yürüttüğümüz Turquality programı 2006 yılında başladı. Şu an 91 firmanın 103 markasına destek veriyoruz. Bunun yanı sıra, perakende sektöründe değer yaratmak için Shopping Fest etkinlikleri düzenliyoruz. Shopping Fest sayesinde hem İstanbul'un, hem Türkiye'nin perakende gücünü dünyaya kanıtlıyoruz. Türkiye'ye gelen yabancı ziyaretçi sayısını artırıyoruz. Festival sayesinde İstanbul'da, toplam alışveriş, ciro ve ticaret hacmi artıyor. Dünyanın dört bir yanından, Türkiye'ye ziyaretçi akını geliyor."

Markalaşma ve rekabetçilikte yapılması planlanan yeni atılımlarla, 2023 yılında Türkiye'nin senelik 1,1 trilyon dolar dış ticaret hacmine ulaşmasını hedeflediklerini belirten Büyükekşi, Türkiye'nin, bu açıdan gelecek vaat eden bir ortak olduğunu söyledi.

"Bugünün 76, 2023 yılının 82 milyonluk dinamik Türkiye nüfusu, Asya-Pasifik ülkeleri için Son derece yüksek potansiyeli olan bir pazar" diyen Büyükekşi, bu nedenle Asya-Pasifik Perakendeciler Kongresi'nin, tüm katılımcılar için son derece önem taşıdığını ve karşılıklı yatırım ve ticaretin artması için güzel sonuçlar çıkacağı yorumunu yaptı.

Mehmet Büyükekşi, dolardaki artışın ihracata nasıl yansıyacağı sorusu üzerine yıl sonu hedefinin 1,95 ve sebet kurunun 2,20 olduğunu hatırlatarak, "Önemli olan rekabet edilebilir bir kur ve sürdürülebilir ihracat artışını sağlayabilmek" yanıtını verdi.

"İhracatçılar kendilerini mutlaka sigortalasınlar"

Türkiye'nin makro dengelerini göz önünde tutuklarına işaret eden Büyükekşi, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Yaklaşık 2 aydan beri bu konuda benzer şeyler söyledik. İhracatçılar özellikle kendileri için şu anda 1,9'luk bir dolar kurunu 2,20 sepet kurunun kendileri için rekabet edilebilir olduğunu söylüyorlar. Bir taraftan kur artarken hemen arkasından enerji maliyetleri artıyor. Arkasından enflasyona sebep oluyor yüksek kur. Hepimiz aynı gemideyiz.

Herhangi bir panik yapmaya gerek yok, ihracatçılarımıza ben hep siz kurun spekülatif hareketlerinden para kazanmaya uğraşmayın kendi faaliyetinizden kar etmeye çalışın. İhracatçılar belirli bir komisyon ödeyerek döviz düşerse düşük fiyata karşı kendini sigorta ediyor, yükselirse yüksek fiyattan yine satıyorlar. Onun için ihracatçılar kendilerini mutlaka sigortalasınlar."

AMPD Başkanı Mehmet Nane de APRCE ile Türkiye'ye perakende olimpiyatlarını getirdiklerini belirterek, olimpiyat ruhunun sadece sporda değil tüm alanlara taşınmasında öncü olacaklarını söyledi.

Önümüzdeki iki sene boyunca FAPRA'nın başkanlığını Türkiye'nin yapacağını hatırlatan Nane, Türkiye'nin Asya'nın en batı ucunda ve Avrupa'nın da en doğu ucunda olmasının avantajını en fazla bu etkinlikte hissedeceğini dile getirdi.

Toplantıda paylaşılan bilgilere göre, APRCE, İstanbul'da, 33 ülkeden 5 trilyon avroyu temsil eden 2000'in üzerinde katılımcıyı ağırlayacak.

Tanıtım toplantısına ayrıca Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Hüseyin Doğan ve Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu Başkanı Vahap Küçük de katıldı.

Konya Namaz Vakitleri
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Diğer Haberler