SON DAKİKA

DÜNYANIN EN BÜYÜK MEYDANI: TİANENMAN

İlk durağımız Tianenman meydanı.Dünyanın en büyük meydanı.Kontrol noktalarından geçerek girebiliyoruz.Uzun kuyruklar oluşmuş.Yerli Çinli turistler ,meydanın ortasındaki kocaman binadaki Maonun anıt mezarını ziyaret etmek ve Maonun  yalnızca mumyalanmış yüzünü görmek için bekliyorlar.İçeriye hiçbir eşya almıyorlar.eşyalarını,içlerinden birini nöbetci bırakıp  sıra bekledikleri yerlere bırakıyorlar.konuşmak yasak.Her ne kadar dini reddetselerde Mao onlar için yarı tanrı konumunda gibi.Biz içeri girmedik ama girenler içerde dua ediyorlarmış.Her çin vatandaşı ölmeden bir kez buraya gelmeye çalışmaktaymış.400 bin metrekare büyüklüğünde.Meydanda daha önceleri yasak şehrin muhafızlarının konakladığı yapılar varmış.60 larda hepsini yıkıp,rejimin propaganda için bu meydanı oluştuyorlar.Meydanı çevreleyen binaların tamamı müzelerden oluşmakta.Tarih müzesi,rejim müzesi,halkın meclisi binası gibi.

Meydanı çevreleyen caddenin altındaki geçitten geçerekYasak şehre giriyoruz. Giriş kapısında Mao nun kocaman bir  fotoğrafı asılı.Tam burada Mao nun Komünist devrim sırasında bildiri okuması yaşatılmak istenmiş.Bu resimden başka  bir yerde  Mao fotoğrafı,büstü görmedik.Yasak şehir Tienenman meydanının iki katı büyüklüğü bir alanı kaplamakta.1406 da Ming hanedanı zamanında inşa edliyor.15 sene sürüyor.İmparatorlar,1900 lerin başına kadar bu sarayda ikamet ediyorlar.Dışarıdan kimsenin buraya girmesi yasak.Aynı şekilde buradakilerin dışarı çıkması yasakmış.Milliyetciler iktidarı ele geçirince son imparatoru  buradan çıkarıp sürgüne gönderiyorlar.Bu şehir dışında hiçbir yer bilmeyen imparatorun dramını anlatan Son İmparator filminden bahsediyoruz.Filmdeki kareler gözümüzün önüne geliyor.

Yasak şehrin içinde imparatorların ikametlerine varıncaya kadar uzun bir yol var.İç içe geçmiş   kapılar,Her kapıdan sonra geniş avlular,buralarda binalar.her geçilen yerin törensel anlamı var.Tören öncesi kostümlerini giydiği yerler.Çay içme mekanları.Askeri sınavların yapıldığı yerler. Alanın içerindeki  980 yapıda toplam 9800 oda   bulunmakta.Yatak odası ise küçük bir oda.Yasak şehir,dünyada halen var olan en geniş saray kopmleksidir ve 720.000 bin metrekarelikbir alanı kapsamaktadır.8 metre yüksekliğinde şehir duvarı,6 m derinliğinde 52 m genişliğindeki hendekle çevrili olan yasak şehir yine duvarlarla çevrelenmiş olan imparatorluk şehrinin içindedir. İmparatorluk şehri de iç şehir tarafından çevrelenmiştirYasak şehrin kuzey güney ekseni Pekin in merkez ekseni konumundadır..Dış şehir ise iç şehrin güneyinde yer almakta.1987 yılında unesco tarafından  Dünya kültür mirası listesine eklenmiştir.

Proğramda olmamasına rağmen istek üzerine Çin bitki tedavilerinin yapıldığı bir merkeze gittik.Hastane gibi bir yer.Devlete aitmiş.Grub olarak bir salona alındık.İngilizce bir tanıtımdan sonra beyaz önlüklü doktor oldukları söylenen iki kişi geldi.Bileklerimizden tutarak hastalılarımızla ilgili bilgiler verdiler ve hemen  bitkisel ilaç reçetesi yazdılar.Bana yazdıkları iki rahatsızlık için  3 aylık  ilaç bedeli 660 yuan.Yani 300 tl civarında .İlaçlar aynı binada üretilip satılıyor.Grubta bazılaraı aldılar.Başka turist gruplarını da gördük.Devlet eliyle turistlere bitkisel ilaç pazarlama.Bravo bu çinlilere diyoruz.hiç bir alanı boşa geçirmiyorlar.Hemen paraya tahvil ediyorlar.

Öğle yemeği için Uygur Lokantasına gittik.Burada da aynı sistem vardı.Yemekler de  aynı şekilde idi.Ama helal yazısı olduğundan et yemeklerinden de tattık.Lokantanın duvarlarında  Uygur lara ait fotoğraflar vardı.Ama kimler olduğunu soracak muhatap bulamadık.Bir de Çin li rehberin devlet görevlisi olması ihtimali dolayısıyla  bizm rehber de bu konunu üzerinde durmadı.Neyse ki içimizin rahat ettiği bir mekanı da görmüş olduk böylece.

Yemekten sonra ,imparatorların kullandığı yazlık sarayı gezdik.İmparatorluğun çöküşe geçtiği dönemde yapılmuş.200 yıllık bir yapı.Muazzam para harcıyorlar.Adeta hazineyi bitiryorlar.Adeta sonlarını getiriyorlar.Bizde de mesela Osmanlı imparatorluğunun son zamanlarında borç para ile dolmabahçe sarayını yaptırması aklımıza geliyor.Herhalde imparatorluk lar ölmedik ayaktayız mesajı vermek için böyle gösterişli binalar yapmak istiyorlar diye düşündük.Özellikle imparator annelerinin burayı kullandığını anlattı rehberimiz.Büyük bir gölün etrafındaki yazlık saray,gezmekle bitecek gibi değildi.Yürüdüğümüz yerden geri dönmeyi gözümüz kesmedi.ilk nokta ile son nokta arasında çalışan ücretle yoğun yağmur altında  tekne ile geri döndükSon imparatorun halasının yaptırdığı mermerden gemi lüksün son raddesi ,köprüsü ile birlikte yapılan yapay ada ,üzeri kapalı 728 metre uzunluğundaki   yürüyüş yolu dikkatimiz çekiyor.

Dönüş yolunda bir inci mağazsına götürülüyoruz. Önce tanıtım, sonra satış. Büyük bir mekan.Devlete ait bir yermiş.Ama az da olsa pazarlık imkanı varmış.Biz de pazarlık yaparak hakiki inci olduğu söylenen bu hediyeliklerden almaya çalıştık.

Akşam olmuştu.Şehir merkezinde hareketli bir caddede 1 saatlik serbest zaman verildi.Telefon markalarının,Giyim markalarının mağazalarını bulunduğu caddede bir süre dolaştık.Telefon fiyatlarını kıyasladık.Türkiye den çok fazla farkı bulmadık.Bir sokak dikkatimizi çekti.Canlı akreplerin şişe dizilip kızartılarak satıldığı,değişik böceklerin kuruyemiş gibi sergilendiği yiyecek mekanları.Aralarda oyuncak satıcıları,küçük dükkanlar.Buluşma yerimize döndük.Başka bir restoranda yediğimiz akşam yemeğinden sonra otelimize gidiyoruz.Bu Pekin’deki son gecemiz.

Bavullarımızı toplayarak kahvaltıya indik.kahvaltıdan sonra bavulları otobüse koyduk.Çünkü  önce Olimpiyatların yapıldığı yerler ve arkasından Çin Seddi proğramından sonra Xian a gidecektik.Üçüncü günümüze böyle başladık.

2008 yılında yapılan yaz olimpiyatlarının yapıldığı bölgeye geldik.Kuş yuvası da denen olimpiyat stadının da bulunduğu alandaki bütün yapılar,olimpiyat için yapılmış.400 bin çinli  gönüllü görev yapmış.